Docent

Je zou denken: een laatbloeier, d.w.z ik was ca. 40 toen ik de studie theologie (UvA) afsloot. Daarvoor en tijdens de studie heb ik gewerkt in een algemeen ziekenhuis, in de psychiatrie, in de terminale thuiszorg en bij diverse opleidingen voor verpleegkundigen. Heb daarna 25 jaar gewerkt als geestelijk verzorger in een algemeen ziekenhuis. Nou, daar struikel je zo’n beetje over de ethische thema’s en morele dilemma’s. Vaak lastige, zo niet onmogelijke besluiten die je moet nemen, en er is weinig tijd om daar eens voor te gaan zitten. En wie heeft het dan voor het zeggen? Ergens iets van vinden en overtuigd zijn van het goede daarin, dat is één ding, maar hoe kom je er uit met anderen erbij? En vanwaar jouw overtuiging? Gelukkig maar dus, dat er wel tijd is bij de TvG-bijeenkomsten. Met elkaar in gesprek over ethiek, dat heeft avontuurlijke kanten.
Vak
Binnen de ethiek staat, kort gezegd, de volgende vraag centraal: wat is het goede om te doen? Een vraag die al eeuwenlang de gemoederen van de mensheid bezighoudt. Tot de dag van vandaag: elke dag worden we geconfronteerd met grote -maar ook alledaagse- ethische dilemma’s die om een antwoord vragen. Het antwoord op zulke vragen is voor ieder mens verschillend en afhankelijk van iemands achtergrond, persoonlijke omgeving en levensovertuiging. We zullen tijdens de cursus dan ook veel met elkaar in gesprek gaan en onze opvattingen over ‘het goede leven’ met elkaar uitwisselen. Verder komen tijdens de cursus de verschillende basisbegrippen uit de ethiek aan bod, evenals de belangrijkste ethische theorieën en morele tradities. In het bijzonder staan we stil bij de verhouding tussen ethiek en religie. We sluiten de cursus af door met elkaar een moreel beraad te houden over een casus uit de praktijk.